Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
voor de kwaliteit van de leefomgeving
persbericht
Groningen Airport Eelde bereikt nieuw dieptepunt met 176.000 passagiers, een daling van 23%
Volgens het CBS steeg het aantal passagiers op de Nederlandse luchthavens vorig jaar naar
81 miljoen, een stijging van 2%.
Op Eelde daalde het aantal passagiers met 23% tot 176.000 passagiers. Het aantal vluchten daalde met hetzelfde percentage tot een schamele 3390. Voor het merendeel zijn dit kleine toestellen
De daling op Eelde staat niet alleen in schril contrast tot de landelijke trend, Eelde kreeg de laatste
3 jaar 15 miljoen euro subsidie om meer passagiers aan te trekken.
Dat het zogenaamde ‘investeringsscenario’ compleet mislukt is, is nu wel voor iedereen duidelijk:
- geen toename van passagiers of vluchten
- geen toename van werkgelegenheid
- geen hubverbindingen, waar de strategie op gebaseerd was
- geen enkele bijdrage van het bedrijfsleven
- geen enkel uitzicht op verbetering van de resultaten.
Begin vorig jaar stapten alle commissarissen op. Ook werd directeur Marco van de Kreeke ontslagen. Maar de erkenning ‘het is mislukt’ bleef uit, evenals de verantwoording van de verspilling van zoveel gemeenschapsgeld.
De nieuwe commissarissen Mansveld en Klaassen kregen begin 2019 de opdracht van de aandeelhouders Bijl en Brouns om voor de zomer 2019 een overeenkomst (MOU, memorandum of understanding) met Schiphol te sluiten. Dat we daar niets meer van gehoord hebben zegt al genoeg. Schiphol heeft geen enkel belang bij Eelde. Ook het voortdurend herhaalde gebed dat de Luchtvaartnota de redding gaat brengen is nergens op gebaseerd.
Daar komt bij dat de Commissie Remkes duidelijk heeft gemaakt dat ook de luchtvaartsector haar bijdrage moet leveren aan de reductie van de stikstofuitstoot. Dat het management van de luchthaven denkt te kunnen profiteren van de stikstofcrisis, wijst er eveneens op dat men geen zicht heeft op een uitweg uit de problemen.
Het vooruitzicht voor de luchthaven is somber. Er is geen enkel zicht op toename van vluchten of passagiers. In tegendeel: vluchten op Londen door Flybe gaan terug naar niet meer dan zes keer per week, vluchten op Kopenhagen zijn teruggegaan naar vijf keer per week. In de winter is er nog maar één zon bestemming, die van TUI naar de Canarische eilanden.
Ondertussen gaat de stroom subsidies van 4 à 5 miljoen euro per jaar gewoon door. VOLE vindt het onbegrijpelijk dat Provinciale Staten van Groningen en Drenthe daar geen stokje voor steken. GroenLinks is de grootste partij geworden in Groningen en heeft in haar programma staan ‘Geen geld meer naar vliegveld Eelde’, maar voert gewoon VVD-beleid uit. In het nieuwe Collegeakkoord van de provincie staat dat er ‘een tussentijdse evaluatie’ zal komen. Maar het is nog nooit zo stil geweest rond het vliegveld.
Kennelijk is men bang voor de uitkomsten van een evaluatie.
Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
Jan Wittenberg
woordvoerder
050 3183360