Voormalig baas Connexxion begonnen als interim-directeur Airport
Voormalig directeur van busvervoerder Connexxion Bart Schmeink is begonnen als tijdelijk directeur van Groningen Airport Eelde. Schmeink werd in december al voorgedragen door de Raad van Commissarissen.
Behalve oud-directeur van Connexxion, is Schmeink ook strategisch directeur van Ebusco, de leverancier van de 64 Chinese elektrische bussen die in Groningen en Drenthe rijden. Daarvoor was hij nog directeur van de Amsterdamse vervoersmaatschappij GVB.
Luchtvaartnota
Eén van de projecten waarmee de interim-topman zich bezig gaat houden is de Luchtvaartnota waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan werkt. Dat bepaalt grotendeels hoe vliegvelden zich kunnen ontwikkelen in de periode van 2020 tot 2050.
‘Met die Luchtvaartnota zal Groningen Airport Eelde een rol blijven spelen in de luchtvaart in Nederland. Ik heb er zin in om samen met het team de kansen voor de luchthaven in kaart te brengen en te benutten’, aldus Schmeink.
Opvolger Van de Kreeke
Schmeink volgt Marco van de Kreeke op. Die vertrok in november, nadat de aandeelhouders van de luchthaven aangaven dat ze de voorman weg wilden hebben.
Onder Van de Kreekes leiding werd onder meer een zogeheten hub-verbindingen tussen de noordelijke luchthaven en Kopenhagen en München gelanceerd. Het vliegveld kondigde dit aan als de ‘poort naar de rest van de wereld’. Vanaf Eelde konden via deze twee vliegvelden vele bestemmingen over de wereld worden bereikt.
Deze verbindingen stopten na tweeënhalf jaar (Kopenhagen) en negen maanden (München), omdat vliegmaatschappij Nordica de kosten niet gedekt kreeg.
Commentaar VOLE
Bij commissarissen en directie van de luchthaven wil het nog niet doordringen dat de Luchtvaartnota echt niet de oplossing gaat brengen. Ze kunnen kennelijk niets beters bedenken. Wat er ook over Eelde in de Luchtvaartnota zal staan, de minister kan luchtvaartmaatschappijen niet dwingen vanaf Eelde te vliegen. En ze vliegen niet omdat er op Eelde te weinig verdiend wordt.
Het is natuurlijk zeer treurig dat GAE niets anders weet te bedenken dan “we houden ons bezig met de Luchtvaartnota”. De regio geeft 3 miljoen euro belastinggeld aan de luchthaven en nog een keer 3 miljoen euro komt van het Rijk voor luchtverkeersleiding, douane en marechaussee. En dat bij gemiddeld 245 passagiers per dag (178.000 passagiersbewegingen/2/365). De meeste bushaltes verwerken meer passagiers.
En ja….. de 89.000 passagiers die van Eelde vertrekken krijgen een subsidie van € 67,40 per ticket (niet meegerekend de tientallen miljoen voor baanverlenging, brandweerkazerne, vertrekhal, routefonds, etc..).