Persbericht: Luchthaven ná baanverlenging 5,8% minder passagiers

kleurenlogo.jpg

 Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde

 

 

PERSBERICHT

 
Luchthaven Eelde ná baanverlenging 5,8% minder passagiers

GAE directeur Van de Kreeke: “Ik vind dus dat het nog best goed gaat”


 
Het CBS publiceerde vandaag de vervoerscijfers over 2013 van de regionale luchthavens. Eelde blijft steken op 176.212 passagiersbewegingen in 2013. Dat is 2,5% minder dan in 2012. Als alleen de periode ná baanverlenging wordt geteld, dan blijkt dat de afname nog groter: 5,8%. Het aantal vluchten is afgenomen met 10% van 813 in 2012 naar 734 in 2013.

De afgang van luchthaven Eelde ná baanverlenging is nog wranger als het wordt afgezet tegen de stijging bij de andere regionale luchthavens Eindhoven, Rotterdam en Maastricht. Deze luchthaven hadden in 2013 gemiddeld een groei van 19%(!), vergeleken met 2012.

De CBS cijfers rekenen af met de ongefundeerde verkoopverhalen van GAE dat het ná baanverlenging allemaal beter zou worden. Op basis van de huidige zomerdienstregeling ziet het er voor 2014 nog slechter uit. Voorlopig zijn er geen nieuwe verbindingen. Er zijn voor heel 2014 slechts 632 vluchten gepland: 14% minder dan 2013.  Bij dit magere aanbod zal ‘Eelde’ dit jaar blijven steken rond de 152.000 passagiersbewegingen.

En dat alleen als Ryanair twee maal per week blijft vliegen op Girona en Mallorca. Dit is echter onzeker, omdat Ryanair een tekort aan toestellen heeft en dus zal kiezen voor de meest rendabele lijnen. Eelde hoort daar niet bij. Dat Ryanair nu nog op Eelde vliegt, komt door de aanzienlijke kortingen op de havengelden die zijn bedongen. Daarom was het verlies van GAE in 2012 bij een groei van 40% een even groot als in de jaren daarvoor.

Hoewel andere luchthavens de jaarcijfers altijd in de eerste  twee maanden publiceren komt GAE daar pas mee in de vakantieperiode. GAE blijft ook nog hardnekkig vasthouden aan een eigen telmethode waardoor de cijfers altijd 20% hoger uitvallen.

Ondertussen klampt de directie van GAE zich vast aan luchtspiegelingen. In het magazine Entrepreneur beweert GAE directeur Van de Kreeke deze maand: “We zien echt kansen voor Eelde als we verbindingen kunnen leggen met andere luchthavens in bijvoorbeeld Kopenhagen, Londen of München”.

De Noordelijke Rekenkamer en de Stichting Economisch Onderzoek (SEO) kwamen in januari met een vernietigend rapport over het ‘strategischplan’ van GAE. SEO –het enige wetenschappelijke onderzoeksbureau op het gebied van Luchtvaart in Nederland-  heeft gedetailleerd aangegeven waarom verbindingen met grote vliegvelden een illusie zijn. Van de Kreeke doet dat af als “wetenschappelijke rapportjes”…. “Ik zeg dat wat minachtend omdat ze pretenderen wetenschappelijk onderzoek te hebben gedaan naar “mijn” beleidsplan, maar ik heb nog nooit een woord gewisseld met één van de onderzoekers.”

Het beleidsplan van GAE komt niet verder dan ambities en doelstellingen. Dat de directie van GAE de harde werkelijkheid maar moeilijk kan bevatten blijkt ook uit uitspraken als:  “Maar in 2013 hebben we nog altijd wel ons op één na beste jaar gedraaid en dat is niet slecht in deze lastige tijd. Ik vind dus dat het nog best goed gaat”. “Groei is in ons strategische plan de hoofdlijn, maar het is belangrijk dat de aandeelhouders in het vliegveld gaan investeren om die groei mogelijk te maken. Zo is bijvoorbeeld de terminal toe aan een opknapbeurt.”
De vertrekhal is pas 13 jaar oud en met 21 vluchten per week onderbenut. Waarom kan een bedrijf het onderhoud van haar gebouwen niet gewoon zelf betalen?

Vragen om meer geld kan alleen worden uitgelegd als een poging van GAE om de aandacht af te leiden van de werkelijke problemen.

Als alle argumenten voor meer geld zijn uitgeput, komt de directie met:
“Het vliegveld brengt ook veel geld op, want de economische spin-off voor de regio is groot”. Het vliegveld heeft de samenleving de laatste tien jaar 90 miljoen euro gekost (120 euro subsidie per vakantieganger). Het bedrijfsleven maakt vrijwel geen gebruik van ‘Eelde’ en de vakantiegangers brengen hun geld naar het buitenland.

VOLE 31-3-2014

Voor  een nadere toelichting
J. Wittenberg
(woordvoeder)
050 183360