Plannen Eelde weer onderzocht
GRONINGEN Bij de Groningse en Drentse overheden ontbreekt het vaste geloof dat de luchthaven met de baanverlenging zoveel extra vluchten en passagiers krijgt dat ze zichzelf kan bedruipen.
Dat blijkt uit de kritische houding van de provincies, die bureau Ernst & Young na diverse besprekingen hebben gevraagd nog eens heel scherp te kijken naar het businessplan van Groningen Airport Eelde. Het aantal onderzoeken dat aangeeft of de luchthaven waardevol voor de regio en rendabel te maken is, blijft zich maar opstapelen.
Ernst & Young heeft de opdracht gekregen recent onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer en SEO Economische Onderzoek te betrekken bij de beoordeling. De overheden willen nog meer weten over de risico’s, de financieringsbehoefte en de vermogenspositie van de regionale luchthaven. "De kritiek van de rekenkamer was dat we als een blind paard achter Groningen Airport Eelde aanliepen. Dat is nu niet het geval", zegt de Groningse gedeputeerde Mark Boumans (VVD). De aandeelhouders, in dit geval de provincies Groningen, Drenthe en de gemeenten Groningen, Tynaarlo en Assen, hebben de behandeling van het ondernemingsplan uitgesteld. Op verzoek van de lokale overheden tot na de gemeenteraadsverkiezingen. Te veel partijpolitieke heisa voor de verkiezingen in maart zou de besluitvorming over een eventuele miljoenenbijdrage voor het vliegveld kunnen beïnvloeden. Niet uitgesloten is namelijk dat de overheid meer aan Groningen Airport Eelde moet bijdragen dan haar lief is.
De directie van de regionale luchthaven publiceerde in oktober een plan waarmee het aantal passagiers van 200.000 in 2012 kan groeien naar 300.000 in 2017 en 600.000 in 2023. Om dat te bereiken moet 17 miljoen euro worden geïnvesteerd in een brandweerkazerne, uitbreiding van passagiersterminal en parkeervoorzieningen en een herinrichting van het voorterrein.
Aan de aandeelhouders is gevraagd in te stemmen met vroegtijdige financiering van 7,5 miljoen euro en een risicofonds van 1 miljoen. De afspraak was dat in ruil voor de baanverlenging van 1800 en 2500 meter de aandeelhouders tot 2012 1 miljoen per jaar zouden steken in de exploitatie van de luchthaven.