
Die NEDAB-kosten (Niet-Economische Diensten van Algemeen Belang, red.) bestaan onder meer uit kosten voor beveiliging en onderhoud van het vliegveld. Eerder gaf luchthaven-directeur Meiltje de Groot al aan dat een bijdrage van regionale en lokale overheden voor die kosten essentieel is voor het voortbestaan van het vliegveld.
Kritiek
In een brief aan de Noordelijke pers noemt de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) dit ‘openlijke chantage’ van het vliegveld. Daarnaast stelt de vereniging dat de strategie van de luchthaven, die ten grondslag ligt van de bijdrage van de provincie Drenthe, ‘luchtfietserij’ is.
VOLE vreest dat de nieuwe strategie van GAE – waarin het vliegveld streeft naar meer samenwerking met Schiphol, meer vluchten en passagiers en ruimere openingstijden – leidt tot meer lawaai, meer CO2-uitstoot en meer aantasting van het landschap.
Die laatste twee punten vormden ook de kern van het protest van Extinction Rebellion voor het provinciehuis. Met een groot geel doek met daarop de tekst ‘Noodlanding voor het klimaat’ hoopt de milieubeweging Statenleden van mening te laten veranderen.
In een brief aan de Noordelijke pers noemt de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) dit ‘openlijke chantage’ van het vliegveld. Daarnaast stelt de vereniging dat de strategie van de luchthaven, die ten grondslag ligt van de bijdrage van de provincie Drenthe, ‘luchtfietserij’ is.
VOLE vreest dat de nieuwe strategie van GAE – waarin het vliegveld streeft naar meer samenwerking met Schiphol, meer vluchten en passagiers en ruimere openingstijden – leidt tot meer lawaai, meer CO2-uitstoot en meer aantasting van het landschap.
Die laatste twee punten vormden ook de kern van het protest van Extinction Rebellion voor het provinciehuis. Met een groot geel doek met daarop de tekst ‘Noodlanding voor het klimaat’ hoopt de milieubeweging Statenleden van mening te laten veranderen.
Wat zijn NEDAB-kosten?
Bij Niet-Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) gaat het om kosten voor beveiliging, onderhoud en brandweer. Die kosten samen bijna 4,6 miljoen per jaar.
Drenthe betaalt bijna 2,3 miljoen per jaar, de provincie Groningen betaalt de andere helft.
De afspraak is door samen die NEDAB-kosten te betalen de toekomst van het vliegbeld de komende tien jaar te garanderen. Voor Drenthe betekent dit een bedrag van 23 miljoen euro. Feitelijk betalen de provincies Drenthe en Groningen op deze manier mee aan instandhouding van de luchthaven.
Een gezonde exploitatie van Groningen Airport Eelde is niet mogelijk als de regionale overheden (de aandeelhouders) de NEDAB-kosten niet voor hun rekening nemen. “Dit zijn kosten die onze luchthaven niet kan dragen”, waarschuwde luchthavendirecteur Meiltje de Groot al eerder bij RTV Drenthe.
Het Rijk wil niet meebetalen aan de NEDAB-kosten van GAE, ondanks herhaaldelijke verzoeken van de luchthaven en beide provincies. Maar Den Haag dringt er wel op aan dat Eelde lid wordt van de Schiphol Group.
Bij Niet-Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) gaat het om kosten voor beveiliging, onderhoud en brandweer. Die kosten samen bijna 4,6 miljoen per jaar.
Drenthe betaalt bijna 2,3 miljoen per jaar, de provincie Groningen betaalt de andere helft.
De afspraak is door samen die NEDAB-kosten te betalen de toekomst van het vliegbeld de komende tien jaar te garanderen. Voor Drenthe betekent dit een bedrag van 23 miljoen euro. Feitelijk betalen de provincies Drenthe en Groningen op deze manier mee aan instandhouding van de luchthaven.
Een gezonde exploitatie van Groningen Airport Eelde is niet mogelijk als de regionale overheden (de aandeelhouders) de NEDAB-kosten niet voor hun rekening nemen. “Dit zijn kosten die onze luchthaven niet kan dragen”, waarschuwde luchthavendirecteur Meiltje de Groot al eerder bij RTV Drenthe.
Het Rijk wil niet meebetalen aan de NEDAB-kosten van GAE, ondanks herhaaldelijke verzoeken van de luchthaven en beide provincies. Maar Den Haag dringt er wel op aan dat Eelde lid wordt van de Schiphol Group.
Wensdenken
De fracties in de Drentse Staten tonen zich kritisch op de toekomststrategie van GAE. Ewoud Bos (GroenLinks) veronderstelt dat een ‘gemiddeld havo-werkstuk beter in elkaar steekt’. “Er is geen harde investering te vinden in het document, die de strategie van het vliegveld kan ondersteunen.”
Simon Zandvliet (SP) vindt dat de strategie gebaseerd is op ‘wensdenken’. Een toename in het aantal les- en nachtvluchten ziet hij verder niet zitten. “Dat hoort niet boven de dorpen die rondom het vliegveld liggen.”
Beide fracties vinden steun bij inspreker Marc Huiberts van stichting Drenthe Blijft Stil. Hij uit zijn zorgen over de gevolgen van toenemend verkeer voor volksgezondheid en klimaat. “Verder zien we in brieven van Schiphol aan het vliegveld dat ze wel de lusten, maar niet de lasten willen dragen van een samenwerking.”
De fracties in de Drentse Staten tonen zich kritisch op de toekomststrategie van GAE. Ewoud Bos (GroenLinks) veronderstelt dat een ‘gemiddeld havo-werkstuk beter in elkaar steekt’. “Er is geen harde investering te vinden in het document, die de strategie van het vliegveld kan ondersteunen.”
Simon Zandvliet (SP) vindt dat de strategie gebaseerd is op ‘wensdenken’. Een toename in het aantal les- en nachtvluchten ziet hij verder niet zitten. “Dat hoort niet boven de dorpen die rondom het vliegveld liggen.”
Beide fracties vinden steun bij inspreker Marc Huiberts van stichting Drenthe Blijft Stil. Hij uit zijn zorgen over de gevolgen van toenemend verkeer voor volksgezondheid en klimaat. “Verder zien we in brieven van Schiphol aan het vliegveld dat ze wel de lusten, maar niet de lasten willen dragen van een samenwerking.”
Nauwer samenwerken met Schiphol?
En juist die samenwerking is een groot onderdeel van de strategie van GAE. Directeur Meiltje De Groot voert gesprekken om in de zogeheten Schiphol Group te belanden, waar ook de luchthaven van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en het nog niet geopende vliegveld van Lelystad onder vallen.
Toetreden tot die groep moet leiden tot een betere samenwerking met Schiphol en uiteindelijk tot meer bedrijvigheid op Eelde. De gesprekken lopen al een tijdje, maar hebben tot nu toe nog niet geleid tot een betere samenwerking.
Toen in de zomer van 2022 wegens personeelsgebrek honderden vluchten werden geschrapt in Amsterdam, riep De Groot op om vluchten naar het Noorden te verplaatsen. Daar werd geen gehoor aan gegeven.
En juist die samenwerking is een groot onderdeel van de strategie van GAE. Directeur Meiltje De Groot voert gesprekken om in de zogeheten Schiphol Group te belanden, waar ook de luchthaven van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en het nog niet geopende vliegveld van Lelystad onder vallen.
Toetreden tot die groep moet leiden tot een betere samenwerking met Schiphol en uiteindelijk tot meer bedrijvigheid op Eelde. De gesprekken lopen al een tijdje, maar hebben tot nu toe nog niet geleid tot een betere samenwerking.
Toen in de zomer van 2022 wegens personeelsgebrek honderden vluchten werden geschrapt in Amsterdam, riep De Groot op om vluchten naar het Noorden te verplaatsen. Daar werd geen gehoor aan gegeven.

De plaatser van deze spotprent vindt Groningen Airport Eelde een geldverslinde luchthaven © serge vinkenvleugel/RTV Drenthe
‘Ambities nooit waargemaakt’
Andere partijen tonen zich positiever over de strategie van het vliegveld in Noord-Drenthe. Alfred Schoemaker van Sterk Lokaal Drenthe ziet naar eigen zeggen een ‘heldere strategie’. “De maatschappelijke functies, zoals de donorvluchten, worden behouden. De lijnvluchten worden uitgebreid en businesspark Bravo wordt ontwikkeld.”
Tegelijk waarschuwt hij Gedeputeerde Staten: “De ambitieuze voorspellingen over het vliegveld zijn in het verleden nooit waargemaakt. Waarom zou dat nu wel gebeuren?”
Andere partijen tonen zich positiever over de strategie van het vliegveld in Noord-Drenthe. Alfred Schoemaker van Sterk Lokaal Drenthe ziet naar eigen zeggen een ‘heldere strategie’. “De maatschappelijke functies, zoals de donorvluchten, worden behouden. De lijnvluchten worden uitgebreid en businesspark Bravo wordt ontwikkeld.”
Tegelijk waarschuwt hij Gedeputeerde Staten: “De ambitieuze voorspellingen over het vliegveld zijn in het verleden nooit waargemaakt. Waarom zou dat nu wel gebeuren?”
Kleine meerderheid
Gedeputeerde Jisse Otter (BBB) geeft toe dat de strategie vooral op aannames berust. “Die aannames zijn goed onderzocht, maar het blijven aannames. U wilt zekerheden, maar die kan ik niet geven.”
Desondanks lijkt een meerderheid van de Staten de strategie en daarmee ook de bijdrage van bijna 23 miljoen euro wel te zien zitten. Dat zit vooral ook in de positieve grondhouding van de coalitiepartijen BBB, PvdA, VVD en CDA.
Gedeputeerde Jisse Otter (BBB) geeft toe dat de strategie vooral op aannames berust. “Die aannames zijn goed onderzocht, maar het blijven aannames. U wilt zekerheden, maar die kan ik niet geven.”
Desondanks lijkt een meerderheid van de Staten de strategie en daarmee ook de bijdrage van bijna 23 miljoen euro wel te zien zitten. Dat zit vooral ook in de positieve grondhouding van de coalitiepartijen BBB, PvdA, VVD en CDA.
20 december besluit
De Drentse Staten beslissen in een vergadering op woensdag 20 december definitief over de strategie van het vliegveld. De provincie Groningen ging eerder al akkoord met eenzelfde bijdrage voor de NEDAB-kosten. Zij is – samen met Drenthe – grootaandeelhouder van het vliegveld in Eelde.
De Drentse Staten beslissen in een vergadering op woensdag 20 december definitief over de strategie van het vliegveld. De provincie Groningen ging eerder al akkoord met eenzelfde bijdrage voor de NEDAB-kosten. Zij is – samen met Drenthe – grootaandeelhouder van het vliegveld in Eelde.