Reddingsplan ‘Eelde’
op z’n Limburgs
EELDE De vijf aandeelhouders van Groningen Airport Eelde (GAE) willen het vliegveld redden volgens een constructie waarvoor ook in Maastricht is gekozen.
Dat blijkt uit de uitnodigingen van de vijf aandelhouders van het vliegveld aan Staten- en raadsleden voor twee informatieavonden. De eerste daarvan, op 21 april, gaat in zijn geheel over het businessmodel van Maastricht Aachen Airport.
Pas op de tweede avond, op 19 mei, worden de raadsleden van Groningen, Assen en Tynaarlo en de Statenlden van de provincies Groningen en Drenthe bijgepraat over wat genoemd wordt de ‘Onderzoeksresultaten Strategische Verkenning Toekomst Groningen Airport Eelde’.
Maastricht Aachen Airport, net als GAE een verlieslijdende luchthaven, werd in juni 2014 voor een faillissement behoed toen de provincie Limburg het voor een symbolische euro overnam van eigenaar Omniport/Dura Vermeer. In maart vorig jaar stemden vier gemeenten in met een financiële injectie. Beek en Maastricht betaalden elk 2 miljoen euro, Heerlen en Sittard 1 miljoen.
Net als Groningen Airport Eelde zet de Limburgse luchthaven zwaar in op het vinden van een lijnverbinding met een zogeheten ‘hub’. Dat is een groot internationaal vliegveld van waaruit de hele wereld ontsloten wordt. Dat zou de enige manier zijn regionale vliegvelden rendabel te exploiteren. In de aanvangsfase van een dergelijke lijndienst, die liefst meerdere malen per dag moet vliegen, moet die gesubsidieerd worden.
Vorig jaar werd duidelijk dat de voor vele miljoenen verlengde startbaan van Eelde – van 1800 naar 2500 meter – het vliegveld weinig concreet voordeel brengt. Directeur Marco van de Kreeke van GAE erkende enkele maanden geleden in een interview dat bij ongewijzigd beleid uiteindelijk de bodem van de kas in zicht komt. Ook voor ‘Eelde’ zijn miljoenen euro’s nodig.
Het laatste jaar werd steeds duidelijker dat bestuurders het idee dat de luchthaven zelfbedruipend zou moeten zijn, loslaten. Het vliegveld zou in hun visie cruciale infrastructuur zijn dat wat mag kosten.
Commentaar VOLE
Het Dagblad baseert zich op de uitnodiging voor een informatieavond op 21 april over het businessmodel Maastricht Aachen Airport (MAA). Daarin staat helemaal niet dat de vijf aandeelhouders het vliegveld willen redden volgens de MAA constructie. De informatie avond is een opzetje van de lobby rond GAE om vooruitlopend op de uitkomsten van de strategische verkenning naar de toekomst van GAE, de geesten alvast rijp te maken voor weer meer geld naar GAE. De GAE en haar lobby zien natuurlijk ook wel in dat de uitkomsten van onafhankelijk onderzoek aan het licht zal brengen dat verdere financiële steun aan GAE weggegooid geld is. De bijeenkomst zou aanvankelijk achter gesloten deuren plaatsvinden. Kritische pottenkijkers zoals VOLE zijn daarbij niet welkom. VOLE schreef de voor het proces verantwoordelijke gedeputeerde Van der Tuuk (PvdA) een brief (zie ook: ) Vrijdagochtend werd de bijeenkomst openbaar verklaard. Die zelfde dag trad Van der Tuuk af. Daarbij zal ook meegespeeld hebben dat gedeputeerde Brink (VVD) via de ‘ambitieuze investeringsagenda’ van Drenthe alvast geld wilde vrijmaken voor GAE. Van der Tuuk had kennelijk geen zin om vooruitlopend op het onderzoek en achter gesloten deuren hiermee in te stemmen.