Transavia geeft update ‘survival operatie’

Transavia geeft update ‘survival operatie’

Plaatje Transavia1.jpg
SCHIPHOL – Op het hoofdkantoor van Transavia op Schiphol-Oost zijn op maandagochtend 15 december de plannen toegelicht voor een nieuw gekozen strategie om te overleven op de prijsvechtersmarkt in Europa. "Het gaat om een update voor de medewerkers van het eerder in grote lijnen gepresenteerde plan. Waar staan we en waarheen zijn we op weg", aldus de directie-woordvoerster van de maatschappij.
Eind januari presenteert Transavia de nieuwe huisstijl inclusief de nieuwe koers. De maatschappij gaat onder meer verder met een nieuwe logo. Dat de laatste jaren nogal eens is veranderd, onder meer van het oude Transavia oude stijl en nieuwe stijl, via Basiqair.com en het huidige Transavia.com.
In de plannen, die binnen de Air France-KLM Groep zijn ontwikkeld onder leiding van Transavia-topman Mattijs ten Brink, staan de 15 procent aan kostenbesparingen centraal.

Schijnbare tegenstelling
De maatschappij moet, in een schijnbare tegenstelling, tegelijk ook klantvriendelijker worden met meer service om de concurrentie met onder meer Ryanair en easyJet aan te kunnen.
Het is de bedoeling om de plannen, waarvan verder nog geen bijzonderheden bekend zijn, direct al in het nieuwe jaar in de praktijk te gaan uitrollen. De maatschappij boekt al enkele jaren structurele verliezen. In een recente prognose wordt ervan uitgegaan dat in 2017 weer zwarte cijfers in de boeken komen.
Al eerder zetten luchtvaartdeskundigen vraagtekens bij het snijden in de kosten en tegelijk het verbeteren van het product. "De pijn bij Transavia zit nu juist in het nalaten van het maken van een keuze tussen charter, low cost en lijndiensten. Het gokken op drie paarden werkt niet…", aldus een veel gehoorde analyse.
De kans om de slag in het segment onder de traditionele luchtvaartmaatschappijen als de KLM nog te winnen is gering tegenover de overmacht van Ryanair, easyjet, Norwegian, Vueling, Wizz Air en andere prijsvechters die de markt al regeren in Europa.

Prijs en service
Het kiezen van een positie met prijs én service tussen de bestaande prijsvechters en bijvoorbeeld de KLM, zou Transavia uitdagende nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. Overigens beginnen de bestaande traditionele maatschappijen met hun Europa-vluchten steeds meer overeenkomsten te vertonen met de low budget maatschappijen, die zich op hun beurt ook op de zakenreismarkt succesvol zijn beginnen te ontwikkelen.

Commentaar VOLE
Teken aan de wand?
Het ziet er naar uit dat Transavia zich omvormt van een chartermaatschappij in een lowcost maatschappij. Dit leidt ongetwijfeld tot minder vluchten vanaf Eelde. Transavia was tot nu toe de beste klant van de luchthaven met een aanbod van diverse chartervluchten. De oude formule was dat reisbureaus complete vakanties aanboden (hotel en vliegticket). De reisbureaus kochten bij Transavia stoelen in. De markt op Eelde was altijd te klein om de meeste toestellen te vullen, maar dat werd opgelost met tussenlandingen op de andere regionale luchthavens. Doordat steeds meer mensen via internet zelf een hotel boeken en een goedkoop ticket kopen bij een lowcost-maatschappij neemt de chartermarkt op Eelde al jaren geleidelijk af. Van 2008 tot 2014 is het chartervervoer met 15% afgenomen tegen een stijging van het aantal reizigers in die periode met 18%.
Het is zeer de vraag of lijndiensten vanaf Eelde voldoende renderen. Vueling en Ryanair vertrokken. De lijnen op Southend en Gdansk halen een bezettingsgraad van slechts 50%. Die houden er zeer waarschijnlijk volgend jaar al weer mee op. Wat blijft er dan nog over? De Transavia lijn op Gran Canaria en Las Palmas was altijd redelijk gevuld, maar van de overige bestemming is het zeer de vraag of die volgend jaar terugkeren. Deze bestemmingen kunnen (nog) niet geboekt worden vanaf Eelde. Dit in tegenstelling tot de tientallen Transavia bestemmingen vanaf de andere luchthavens. Een teken aan de wand?