Twijfels aan cijfers vliegveld Eelde

Twijfels aan cijfers vliegveld Eelde

ASSEN  Met een langere baan zal er geen vliegtuig extra van Eelde vertrekken. Econoom Philippe Boucher uit Midlaren concludeert dat op basis van eigen onderzoek. Boucher werkte als organisatieadviseur onder meer voor Schiphol.
Hij zegt dat concurreren met andere regionale luchthavens kansloos is;
Eeldes achterland is niet groot genoeg.

 
 

overzichtsfoto vliegveld Eelde.jpg 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ACHTERGROND   BAANVERLENGING

Kloppen de cijfers van vliegveld Eelde nog wel?

E-mails van Groningen Airport Eelde worden standaard voorzien van een logo: Baanverlenging brengt ons verder. Maar is dat ook werkelijk het geval? Steeds meer twijfels rijzen over nut en noodzaak van de verlenging van start- en landingsbaan.
Econoom Philippe Boucher uit Midlaren nam de moeite het eens uit te zoeken. Hij concludeert dat er met een langere baan geen vliegtuig extra van Eelde zal vertrekken.

ASSEN   Nog steeds is het front gesloten, bijvoorbeeld in de Drentse Staten. Gedeputeerde Rob Bats (VVD) van Vervoer houdt onverkort vast aan de ingeslagen weg. De gedeputeerde slaat het aanbod van VOLE, de vereniging van omwonenden, met het vliegveld te willen praten over een convenant niet af. Maar baanverlenging staat wat hem betreft niet ter discussie. "Het zal moeten gaan over Eelde ná de baanverlenging."
    En toch beginnen meer en meer betrokkenen nattigheid te voelen. Wordt die 700 meter extra airstrip niet het duurste en meest overbodige stukje asfalt van Drenthe? Van heel Nederland wellicht? Natuurlijk knagen de linkse fracties, SP en GroenLinks, het hardst aan de aannames van Eelde. Het zogenaamde businessplan, dat als fundament dient voor het plan.
    Maar ziedaar, zelfs VVD’er Henk van de Boer, verklaard voorstander van de verlenging, stelde woensdag dat er wellicht nog eens gekeken moet worden naar de cijfers. Dat hoort wat hem betreft bij goed ondernemerschap. "Oplopende verliezen moeten altijd aanleiding zijn tot actualisering van het businessplan. Dat geldt voor elke onderneming."
    Het verhaal dat econoom Philippe Bouchier afstak in de statenzaal zal veel van de betrokkenen er niet geruster op hebben gemaakt. Bouchier werkte als organisatie-adviseur onder meer voor Schiphol en begon, nadat hij van zijn gemeente Tynaarlo een voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan ontving, een eigen onderzoek.
    Hij legde zijn bevindingen neer in een meer dan 20 pagina’s tellend gedocumenteerd rapport. Daarin betoogt de econoom dat de aannames van Eelde wellicht vijftien jaar nog hout sneden, maar dat de wereld er anno 2010 heel anders uitziet.
    Werd vijftien jaar geleden nog een jaarlijkse groei van de luchtvaart voorspeld van 5 procent, inmiddels moet dat percentage naar beneden worden bijgesteld. Eelde kende bovendien nimmer een groei van meer dan 2,5 procent. Nog veel belangrijker is volgens Boucher de liberalisering in de luchtvaart geweest.
    Die heeft geleid tot de opkomst van ‘lowcostcarriers’ zoals Ryan Air, EasyJet en AirBerlin, die vliegen vanaf regionale luchthavens. Eelde doet in die wereld niet mee, om de simpele reden dat het vliegveld in een cirkel van twee auto-uren niet meer dan 3,3 miljoen potientiële reizigers bedient. Dat is niets in vergelijking met de concurrentie.
    Het naburige Bremen bijvoorbeeld bedient in een even grote cirkel 11 miljoen mensen, Münster en Weeze elk 15 miljoen, Keulen 24 miljoen en Düsseldorf niet minder dan 41 miljoen. Ook de Nederlandse tegenstrevers Eindhoven (26 miljoen) en Rotterdam met 17 miljoen potentiële klanten vissen in een vele malen grotere vijver. De prijsstunters in de luchtvaart zoeken naar vliegvelden met de grootste potentie.
    Dat vertaalt zich in veel meer bestemmingen. Waar Eelde het in de zomer met 12 en de winter met slechts 3 bestemmingen moet doen, hebben Bremen (40), Münster, Weeze en Keulen (tussen de 60 en 70) en Düsseldorf met liest 180 bestemmingen veel meer te bieden.
    Misschien nog de grootste malheur voor Eelde is dat dit alles anno 2010 volkomen overzichtelijk is geworden voor de reiziger. Internet heeft de luchtvaart dramatisch veranderd. Reizigers kiezen een luchthaven op basis van prijs (daarin kan Eelde niet mee), aanbod (idem) en mogelijke vertrekdagen.
    Het enige argument voor baanverlenging dat vooralsnog buiten kijf leek te staan wordt door Boucher van tafel geveegd. Een langere baan betekent verder vliegen. Of, zoals het vliegveld het in zijn mails verwoordt: Baanverlenging brengt ons verder.
    Maar verder hoeft helemaal niet, stelt Boucher. Het is een illusie dat er ooit vanaf Eelde op Moskou, Singapore of New York gevlogen gaat worden. Dat gebeurt vanaf de zogeheten mainports: Amsterdam, Parijs, Frankfurt. Inderdaad, wie vanaf Eelde naar Tenerife vliegt maakt een tussenlanding op bijvoorbeeld Rotterdam. Maar dat is, stelt Boucher – anders dan menigeen denkt- niet alleen om te tanken, maar simpelweg om het vliegtuig vol passagiers te krijgen.
    De vereniging VOLE wil met vliegveld Eelde in gesprek over een convenant voor de toekomst en heeft er geen enkele moeite mee dat in dat overleg de baanverlenging niet wordt geagendeerd. Precies zoals gedeputeerde Bats wil. Slim van de omwonenden, misschien zelfs briljant. De economische werkelijkheid lijkt voor baanverlenging een veel reëlere bedreiging dan natuurschade of overlast.

NUMMERBORDEN

Toen de gemeente Tynaarlo de wijziging van het bestemmingsplan voorstelde met het oog op de voorgenomen baanverlenging besloot Philippe Boucher (70) zich in de materie te verdiepen. Boucher raadpleegde vele openbare bronnen, sprak deskundigen en reizigers en telde zelfs Duitse nummerborden op de parkeerplaats van vliegveld Eelde.

Klik hier om het rapport van Philippe Boucher te bekijken

.php?option=com_glossary&func=display&letter=A&Itemid=69&catid=89&page=1″ target=”_blank”>Klik hier voor meer informatie over het achterland van vliegveld Eelde

Klik hier voor TV-interview van Philippe Boucher ‘Baanverlenging Eelde overbodig’ door RTV Drenthe