Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu, CDA) steunt baanverlenging op Groningen Airport Eelde (NRC Handelsblad, 23 december). “Dan kunnen er grotere vliegtuigen komen”, zegt hij. Dit argument slaat nergens op. Vanaf Eelde vliegt Transavia met de Boeiing 737-800 (180 passagiers) naar negen Europese bestemmingen. Voor grotere toestellen, die een langere baan vereisen, is geen markt.
Atsma noemt de besluitvorming rond de baanverlenging "een gebed zonder einde" en "stroperig", hij verwijst naar de omwonenden die zich er al jaren tegen verzetten.
Baanverlenging kwam in 1979 uit de koker van het Rijk. De provincie Drenthe was tegen. Later kwam ook verzet van omwonenden, vanwege lawaaiige lesvluchten met grote straalvliegtuigen.
Vliegveld Eelde heeft de overheid alleen maar geld gekost. Het had in 2009 een omzet van zes miljoen euro en leed een half miljoen verlies. Kosten voor luchtverkeersleiding, douane en marechaussee, samen 4 miljoen euro, worden niet bij het vliegveld in rekening gebracht.
Baanverlenging zal de exploitatie extra belasten maar niet meer passagiers trekken. De "stroperige besluitvorming" ligt vooral aan het toenmalige ministerie van V&W zelf. Zij had nooit moeten buigen voor een vage noordelijke lobby, die droomt van een groot vliegveld. Dat Eelde niet groeit, in 2010 zelfs met 8,5% daalt, ligt niet aan de baanlengte maar aan het geringe aantal inwoners rond de luchthaven (3 miljoen). Dat telt voor luchtvaartmaatschappijen. Die kiezen liever voor Bremen, Weeze, Eindhoven of Maastricht: luchthavens met 10 à 25 miljoen inwoners rondom.
De uitbreidingsplannen van Luchthaven Eelde omvatten een bedrag van ca. € 40 miljoen euro overheidsgeld, dat gewoon over de balk gegooid wordt omwille van een hobby van enkele politieke stromingen. In deze tijd van bezuinigingen een onverantwoorde keuze.
drs. P.W.G. Boucher
Midlaren