Vijf vragen over toekomst van
Groningen Airport Eelde
Foto: Archief DvhN Er zijn maar een beperkt aantal bestemmingen en vluchten vanaf
Eelde en daardoor kiezen passagiers toch vaak voor een andere luchthaven.
Financieel zwaar weer zou dreigen voor Groningen Airport Eelde. Hoe zit dit precies? En wat heeft Schiphol Lelystad Airport daar mee te maken?
Waarom staat de toekomst van Groningen Airport Eelde weer op de politieke agenda?
De luchthaven is verliesgevend, en de aandeelhouders (Drenthe en Groningen en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo) hebben een paar jaar geleden afgesproken dat ze er op termijn geen geld meer op willen toeleggen. Twee jaar geleden heeft de luchthaven een plan opgesteld om op termijn rendabel te worden. Het ging sindsdien de goede kant op, maar nu is de toekomst somberder geworden. Daarom willen de aandeelhouders zich opnieuw bezinnen.
Hoe komt dat?
Heel belangrijk is dat Schiphol Lelystad Airport vanaf 2018 gaat inzetten om de almaar groeiende toeloop van passagiers op te vangen. Vanaf Lelystad worden dan ook allerlei bestemmingen bereikbaar voor de vakantieganger en die luchthaven is vanuit Noord-Nederland heel goed bereikbaar.
Ook was het de bedoeling dat Eelde als ‘hub’ zou gaan functioneren, dus als opstappunt van waar je naar een grotere luchthaven vliegt om over te stappen naar een intercontinentale vlucht. Dit plan is niet echt van de grond gekomen. Ook zijn er diverse investeringen nodig in de terminal, de brandweervoorziening en de beveiliging. De kosten nemen toe.
Het is niet te verwachten dat de groei van het aantal passagiers van de afgelopen jaren doorzet. En daarmee wordt het twijfelachtig of de luchthaven wel op eigen benen kan staan.
Wat laten de aandeelhouders precies onderzoeken?
Een onderzoeksbureau moet een aantal toekomstscenario’s op een rijtje zetten, met alle consequenties. Daarbij komt ook een sluiting van de luchthaven aan de orde. Vervolgens moet in de gemeenteraden en de staten de discussie worden gevoerd. Maar de aandeelhouders willen er ook andere partijen bij betrekken, zoals de Rijksuniversiteit Groningen, de hogescholen in Groningen en Friesland, het UMCG en het bedrijfsleven. Die moeten ook allemaal meedenken over de vraag wat het betekent als GAE dicht gaat, of onder welke voorwaarden het open kan blijven.
Kan GAE ook failliet gaan?
Nee, dat is zeker niet de bedoeling. De luchthaven heeft voldoende reserves om de exploitatietekorten op te vangen. Als de aandeelhouders besluiten om GAE te sluiten, zullen alle schuldeisers netjes worden betaald en komt er een sociaal plan voor de medewerkers, belooft de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns (CDA).
Waarom is het zo moeilijk om GAE rendabel te maken?
Het is een kip – ei probleem: er zijn maar een beperkt aantal bestemmingen en vluchten vanaf Eelde en daardoor kiezen passagiers toch vaak voor een andere luchthaven. En daardoor is het voor luchtvaartmaatschappijen weer lastig nieuwe bestemmingen aan te bieden. In Groningen, Friesland en Drenthe wonen krap 2 miljoen inwoners en voor veel van hen zijn luchthavens als Schiphol, Eindhoven en Bremen een goed alternatief.