‘Bats en Swierstra wilden ons pootje lichten’

‘Bats en Swierstra wilden ons pootje lichten’

Foto Jan Wittenberg2.jpg

VRAAG & ANTWOORD   
JAN WITTENBERG

In haar laatste persbericht haalt de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) ongemeen fel uit naar de provincie. Drentse gedeputeerden Bats en Swierstra hebben de pogingen om met de luchthaven op een lijn te komen doelbewust gesaboteerd, stelt de doorgaans weloverwogen formulerende vereniging. Voorzitter Jan Wittenberg legt uit.

Bij de onafhankelijkheid van bemiddelaar Albertine Van Vliet-Kuiper worden vraagtekens gesteld en de haar ondersteunende ambtenaar was een provinciale ‘waakhond’. Wat denkt VOLE hiermee te bereiken?
“We hebben de zaak geanalyseerd en de conclusie is dat we in het pak genaaid zijn door de gedeputeerden. Die wilden geen convenant sluiten over de toekomst van het vliegveld. En dat is politiek wel te begrijpen. En de gespreksleider is aan het lijntje gehouden. Daar hebben we aanwijzingen voor.”

Welke dan?
“Mevouw van Vliet werd ondersteund door een ambtenaar en daardoor was de vertrouwelijkheid niet bepaald gegarandeerd. Vóór het eerste gesprek plaatsvond heb ik haar dat in een e-mail al meegedeeld. VOLE heeft al een geschiedenis met de provincie als het op vertrouwelijkheid aankomt. Zowel Bats als Swierstra heeft zich in het verleden zeer denigrerend over VOLE uitgelaten. Het college heeft daarvoor in twee gevallen excuses aangeboden. Nu heeft de gedeputeerde welbewust het vertrouwelijke plan van aanpak van mevrouw Van Vliet op de website gezet.”

Dat was gewoon een brief van mevrouw Van Vliet aan het college. Die worden altijd bij de stukken gevoegd.
“Nee, dat was bedoeld om de zaak op te blazen. Swierstra had die brief gewoon als vertrouwelijk stuk kunnen behandelen. Hij heeft heel effectief de zaak laten klappen. Hij wilde gewoon een punt maken in de aanloop naar de verkiezingen. Bovendien heeft Swierstra ons op de persconferentie de schuld gegeven. Niet VOLE heeft de zaak opgeblazen, maar hij. En dat jullie in een column kunnen melden dat er onenigheid was over de ambtenaar is ook gelekt. Ook niet netjes.” Klik hier om de column van Jaap Kiers in DvhN te bekijken

Nu beschuldigt u twee gedeputeerden, zegt bovendien dat Van Vliet niet onafhankelijk was en noemt de ambtenaar een waakhond. Kom je dan ooit nog in gesprek?
“Het is wel duidelijk dat beide heren ons pootje wilden lichten en dat is nu misschien wel gelukt ook. We hebben geen keuze.”

kleurenlogo.jpg      Vereniging Omwonenden Luchthaven
                              Eelde

                              ‘voor de kwaliteit van de leefomgeving’

     www.vole.nl

Persbericht 26-11-2010

Drentse gedeputeerde saboteerde convenant

Het convenant tussen Groningen Airport Eelde (GAE) en omwonenden is mislukt omdat de Drentse gedeputeerde voor Verkeer en Vervoer de voorbereidingen vanaf het begin saboteerde. Over de startnotitie voor het convenant was nog geen overeenstemming. Door de startnotitie op de website van de provincie te plaatsen heeft Swierstra het convenant opgeblazen. Met de provinciale verkiezingen op komst haasten de grote politieke partijen zich om VOLE de zwarte piet toe te schuiven. VOLE blijft echter een groot voorstander van een convenant zoals in Eindhoven en zal zich daar voor blijven inzetten.

Ook de totstandkoming van de startnotitie werd gesaboteerd. De “onafhankelijke” gespreksleider, oud-burgemeester Amersfoort mevrouw van Vliet, werd voortdurend door gedeputeerde Bats, de voorganger van Swierstra, en zijn ambtenaar Heukers kort gehouden. VOLE mocht geen enkele bewegingsruimte krijgen.

Dat gedeputeerde Bats een hekel had aan VOLE was geen geheim. In het verleden moest het college diverse keren excuses maken voor uitspraken van Bats over VOLE. Bats en later Swierstra hadden helemaal geen behoefte aan een convenant.

Het was de Drentse Commissaris van de Koningin, Tichelaar, die in overleg met VOLE in het voorjaar van 2010 de aftrap gaf voor een convenant en als “onafhankelijk” gespreksleider mevrouw Van Vliet aanstelde. Het convenant in Eindhoven dat al tien jaar goed werkt werd als voorbeeld gesteld. Van Vliet kreeg echter direct te maken met waakhond Heukers die moest zorgen dat ze geen bewegingsruimte kreeg.

VOLE heeft gehamerd op deelname van de provincie Drenthe als partij aan het convenant. Niet achter de schermen zoals nu is gebeurd, maar openlijk, met duidelijk de kaarten op tafel. Omdat de bedrijfseconomische belangen van de luchthaven al door GAE zelf in de convenantsonderhandelingen zouden worden ingebracht, zou de provincie vertegenwoordigd moeten worden door de gedeputeerde voor Milieu, mevrouw Klip-Martin.

De vijf succesfactoren voor het convenant in Eindhoven waren:
–    Er valt iets te verdelen tussen milieu en economie
–    De gelijkwaardigheid en de professionaliteit van de convenantpartijen
–    De gezamenlijke keuze voor onafhankelijke procesbegeleiding
–    De juridisering van afspraken
–    De instelling van een toezichthoudend orgaan.
In Eindhoven was de deelname van de provincie als partij aan het convenant van groot belang voor het slagen ervan.

Contact namens VOLE over dit persbericht:
J. Wittenberg, tel. 050-3183360

 


     Secretariaat                  Woordvoerder                              Postbank

Postbus 47            J. Wittenberg (voorzitter)               Gironummer 204082

9765 ZG Paterswolde          
050-3183360            Ver. Omwonenden Luchthaven Eelde

email: info@vole.nl                                                             
te Vries